România și tehnologia: cum s-au mutat tinerii de la TV pe online
Tinerii se uită tot mai puțin la televizor și asta e o realitate. România se aliniază trendului mondial și tot mai puține persoane petrec timp în fața programelor TV clasice.
Internetul a schimbat lumea pe care o știm azi și a făcut-o într-un ritm extrem de rapid. E motivul pentru care televiziune clasică a pierdut teren în fața conținutului online. Și asta se vede inclusiv în România.
Un studiu realizat de Starcom arată cum s-a schimbat comportamentul de consum al românilor în ultimii ani. Tinerii și adulții se comportă diferit atunci când vine vorba de consumul conținutul de pe internet sau cel livrat „clasic” la televizor. România pare că are o relație tot mai strânsă cu tehnologia.
Câți tineri se mai uită la TV în România
Studiul îi imparte pe români în patru categorii: familii cu copii, adolescenți, tineri necăsătoriți și familii fără copii în grijă. Iar comportamentul e diferit pe fiecare categorie în parte. Din studiu reiese că televizoarele clasice se regăsesc din ce în ce mai puțin în viața tinerilor necăsătoriți.
Aceștia preferă Smart TV-urile, dar nu pentru programele clasice, ci pentru aplicațiie care vin preinstalate – precum Netflix, YouTube sau Amazon Prime. Adolescenții încă se uită la televizor, dar asta pentru că locuiesc cu părinții. Sunt tentați, însă, să conecteze un media player (DVD, Home Cinema sau Bluray) la televizor.
Cele mai multe familii fără copii dețin un televizor clasic, mai reiese din analiză. Cu cât vârsta e mai înaintată cu atât telefonul e mai puțin folosit. Tinerii necăsătoriți și adolescenții preferă conținutul audio online, iar familiile cu copii, dar și cele fără, optează pentru conținut audio offline. Atât adolescenții, familiile cu copii, cât și tinerii necăsătoriți ascultă radio în special pentru muzică.
Smart TV-urile au ajuns să fie deținute de 28% din populația din zonele urbane, cu cea mai mare penetrare în rândul familiilor cu copii. La polul opus, cele mai multe familii fără copii dețin un televizor normal/clasic.
România s-a mutat pe online
Pe partea de online, tinerii sunt cei mai prezenți. Mai mult de jumătate dintre aceștia petrec cel putin șase ore pe internet. În ceea ce privește deținerea dispozitivelor de pe care pot intra pe internet, ies în evidență tinerii necăsătoriți (în special femeile), reprezentând categoria în cadrul căreia laptopurile au cea mai mare penetrare, cel mai probabil din nevoia de mobilitate.
Zona online ocupă un loc important și atunci când vine vorba de cumpărături. Cel mai important criteriu pe care consumatorii îl iau în calcul atunci când aleg un magazin de cumpărături online este prețul.
În mediul urban, adolescenții și familiile cu copii acordă mai multă atenție prețului, în timp ce tinerii necăsătoriți caută secțiunea oferte speciale.
Principala metodă de plată pentru cumpărăturile online este plata ramburs (cash sau card), și se aplică cu precădere tinerilor necăsătoriți și familiilor cu copii.